Om friluftsskolen

Ferietilbud i nærmiljøet

Lystbetont introduksjon til friluftsliv

Opplev en uforglemmelig sommer med Friluftsskolen – et tilbud i ditt nærmiljø for barn og ungdom! Med fokus på aldersgruppen 10-13 år, tar Friluftsskolen deg med ut i naturen på en spennende og lærerik reise. Friluftsskolen er skapt for å gi deltakerne en fantastisk introduksjon til friluftsliv, samtidig som de har det gøy med flinke ledere. Gjennom en rekke aktiviteter og opplevelser, vil deltakerne få utforske naturen på en helt unik måte. Vi tilbyr et variert program som er spesielt utformet for å vekke interessen for friluftsliv og natur.

Våre dager er fylt med spennende eventyr og muligheter. Friluftsskolen varer fra 3 til 5 dager, og kan ha én overnatting i naturen som en del av opplevelsen.

Det er en sjanse til å oppdage de skjulte skatter og hemmeligheter som naturen har å by på. Du vil få lære nyttige ferdigheter, som å tenne bål, bygge ly og navigere i terrenget. Alt dette mens du skaper varige vennskap og gode minner med likesinnede deltakere.

Det beste av alt er at Friluftsskolene er åpne for alle, og vi ønsker å gjøre det tilgjengelig for så mange som mulig. Vi har en lav deltakeravgift, slik at ingen skal gå glipp av denne fantastiske muligheten til å oppleve friluftsliv på sitt aller beste.

Så hvorfor vente?
Bli med oss på Friluftsskolen i sommer og la eventyret begynne!
Ta del i denne spennende ferieopplevelsen som vil inspirere til å elske naturen og friluftslivet. Meld på i dag og bli med på et eventyr som vil bli husket for alltid!

Nærmere om det vi gjør

Opplæring

Nyttig lærdom

Overnatting

Ute i naturen

Aktiviteter

Morsomme opplevelser

Hele året

Over hele landet

Mål

Friluftsskolen skal være et positivt og lystbetont ferietilbud i nærmiljøet og skal legge grunnlag for varige friluftsvaner.

Obligatoriske tema

• Allemannsrett og ferdselskultur
  • Kartforståelse
  • Raste- og leirplass
  • Tur eller ekspedisjon

Friluftsskoledag

En normal friluftsskoledag varer fra kl. 9 til 15, og det blir servert mat til deltakerne. Det er som regel en overnatting i telt eller lavvo.

Sikkerhet

Friluftsskolen omfatter lavterskel friluftsaktiviteter som normalt ikke innebærer risiko for vesentlige skader eller ulykker. Lederne er likevel opplært i førstehjelp og risikovurdering.

Aktiviteter

I tillegg til de obligatoriske temaene blir det tid til mange morsomme aktiviteter utfra lokale forhold.

• Bruk av kniv, øks og sag
  • Padling, roing og seiling
  • Bading og vannaktiviteter
  • Høsting, fiske eller plukking av bær, sopp og urter